DAF Turbotwin (Dakar rally trucks)

IMG_759311112952341Ik kwam op Facebook laatst een foto tegen van de Daf Turbotwin rally truck van Jan de Rooy, waarmee hij in 1987 mee deed aan de Parijs Dakar rally (toen nog echt van Parijs naar Dakar). Hij viel mij op omdat de truck waarmee De Rooy in 1986 deelnam, mede werd gesponsord door het bedrijf van mijn vader.

portegiesdafturbotwinIk weet het nog goed omdat wij er ook een schaalmodel van in huis hadden.

Ik had al eerder bouwplaten van rallytucks gezien, maar ben dus ook op zoek gegaan naar de Turbotwin uit ’86. Een korte zoektocht leverde een groot aantal bouwplaten van Dakar trucks op, waaronder een aantal gereden door De Rooy (vader Jan en later zoon Gerard).

Een verzameling bouwplaten van Dakar rally trucks en rally wagens uit verschillende jaren, inclusief een startpodium en een parc fermé vindt je op racepaper.de. Mijn Turbotwin uit ’86 vond ik op dakar43, een Franse website (hoe kan het ook anders, als je met je gat op het Zuid-Franse strand zit), gewijd aan ‘maquette papier Dakar’, met een zeer uitgebreide verzameling bouwplaten.
Klik op onderstaande afbeelding voor de bouwplaat van de DAF Turbotwin ’86, downloaden, printen en bouwen maar!
TurboTwinPapertoy

En dit is het origineel…
614_001

Voor de liefhebber hier nog een kleine verzameling Dakar bouwplaten, van eenvoudig in schaal 1:100 tot complex en in schaal 1:35.

Plaats een reactie