Bouwplaat van je eigen zware lading schip

Dockwise_Vanguard_mv2In de 25 jaar die ik nu in de Rotterdamse haven werk, heb ik al veel bijzondere schepen voorbij zien komen. Laatst dacht ik echter een flatgebouw in het water van de 2e Maasvlakte te zien. Dat vroeg om een foto. (ik weet het, niet handig om dat al rijdend te doen…).
Toen ik dichterbij kwam, zag ik dat het een schip was, de Dockwise Vanguard. De Dockwise Vanguard is een half-afzinkbaar transportschip van Dockwise, en op dit moment de grootste in zijn soort. Het schip is 275 meter lang en 70 meter breed. Het dek kan tot 16 meter onder water afzinken. Naast het vervoeren van bijzondere ladingen, is de Vanguard ook geschikt voor ‘offshore docking’. (bron: Wikipedia)
De Vanguard is groot genoeg om er de Eiffeltoren op te vervoeren, maar had bv. ook de Costa Concordia kunnen bergen.

En waarom besteed ik in mijn blog aandacht aan de Dockwise Vanguard? Omdat er natuurlijk ook een bouwplaat van is ontworpen. De bouwplaat is ontworpen door MegaMoonLiner (in het ontwerpen van bouwplaten is hij overigens beter dan in het ontwerpen van zijn website).

De bouwplaat kan je hier downloaden in twee formaten (klik links op de afbeelding, en vervolgens met rechts op de nieuwe afbeelding en kies voor ‘afbeelding opslaan als…’):

schaal 1:1400, 20 cm lang, 1xA4
DOCKWISE VANGUARD-bouwplaat-paper model-papercraft

schaal 1:1000, 27 cm lang, 2xA4
DOCKWISE VANGUARD-bouwplaat-paper model-papercraft

DOCKWISE VANGUARD-bouwplaat-paper model-papercraft

Veel bouwplezier!

Geef een reactie

